איך לענות נכון על צרכי החתול שלי?

איך לענות נכון על צרכי החתול שלי?

צרכי החתול

לפני כמה וכמה שנים, כשלמדתי ספרות כלבים בארבע על ארבע, אברי המורה שלי אמר לי אחד המשפטים שעשו לי הכי הרבה סדר והגיון בהבדלים העמוקים בין כלבים לחתולים.

“כלב הוא חיית מחמד, חתול הוא חיה”

זה לא סוד שאני אשת חתולים יותר מכלבים, כן כלבים הם מתוקים ומלאים שמחת חיים ואני לא יכולה לדמיין את הבית שלי ללא הנוכחות של כלב, אבל, וזה אבל גדול, עם חתולים אני מרגישה ותמיד הרגשתי תקשורת של ממש, משהו בסוג התקשורת הלא מילולית שם תמיד סקרן אותי ומשך אותי יותר.

עם השנים אימצנו לנו חמישה חתולים, לכל אחד ואחת מהם אופי שונה לחלוטין ועקב טעויות רבות שעשינו הם לא תמיד מסתדרים אחד עם השניה או אפילו עם עצמם.

אחרי נואשות לא קטנה וניסיון מאוד מוצלח בפתרון בעזרת אילוף לבעיות התנהגות עם בנץ הכלבלב שלנו (עם דיקלה לחיאני הא-ל-ו-פ-ה) החלטנו לשנס מותניים ולהחליט להשקיע בתהליך פתרון בעיות התנהגות לחתולים עם מומחית מובילה בתחום, ידענו שהדרך לא קלה, ידענו שנצטרך להתמיד ולשנות בנו הרבה הרגלים קיימים והכי חשוב, לא ידענו כמה יש לנו עוד לדעת.

התהליך לא צלח לנו, אנחנו לא התמדנו מספיק אבל בהחלט השתפרו לנו החיים המשותפים ויש לנו הרבה יותר כלים בארגז שלנו למענה על בעיות וצרכים, שלא לדבר על מניעתם.

אני יכולה לשבת וספר על אינספור טעויות ולשעמם באינספור סיפורי “איך דפקתי את החתול שלי” אבל החלטתי לשבת לכתוב על הבסיס של הבסיס, מה אנחנו מפספסים כדי לספק שלווה ורוגע לחתולים שלי.

חתולים הם חיה שסטרס משפיע עליה מהר מבחינה בריאותית, מצבי דלקות שונים, חסימות בדרכי השתן, בעיות עיכול ועוד.

חתול בסטרט
חתול בסטרט

כשאנחנו לוקחים חיה, טורפת ותזזיתית כמו חתול וסוגרים אותה בין קירות זה מתכון מעולה לבעיות רבות, לנו כבעלים שלהם ישנה האחריות לספק להם כמה שיותר את הצרכים הבסיסיים שנלקחו להם כשהכנסנו אותם הביתה.

הצרכים הבסיסיים הקיומיים של כל חיה הם:

חמצן, מים, אוכל, עשיית צרכים, אור שמש ותנועתיות.

אלו הם הדברים  שצריך לדאוג שיסופקו בצורה הנכונה ביותר לחתול שלנו כדי לספק לו חיים מאושרים ובריאים איתנו.

חמצן

אוויר טוב לנשימה, אוורור של הבית באופן שוטף.

מים

חתולים שחיים בתוך בית לא מקבלים את מגוון מקורות המים שהיו מקבלים בטבע/בחוץ.

בחוץ ישנם מי השקיה, עציצים, מי גשמים כלי קיבול שונים ומשונים וגם צייד, כשחתול צד חיות ובשר חי, אותו בשר מכיל לא מעט נוזלים.

חתולים שחיים בבית נוטים לא לשתות מספיק והרבה פעמים יש צורך ליצור להם גירויים כדי להגביר את השתיה שלהם כמו כלי שתיה מגוונים מחומרים שונים, מזרקת מים או מיקומים שונים של כלי השתיה.

לחתולים שנוטים לא לשתות מספיק בכל מצב מומלץ לשלב מזון רטוב ואיכותי ביום יום בגלל תכולת הנוזלים שבו.

 

אוכל לחתול

חתולים אשר חיים בחוץ ניזונים ממגוון מקורות ממש כמו שבני אדם בכל ארוחה וארוחה יאכלו משהו אחר, כשחתול חי בתוך הבית מקור התזונה העיקרי שלו הוא לרוב מזון יבש, היות וחתול הוא קרניבור מוחלט יש לו קושי לספוג נוטריאנטים מסוימים ממקורות צמחיים, אוכל איכותי ומתאים הוא משמעותי מאוד לחתול, כאשר הרכיבים עצמם לא מספקים את הצרכים הפיזיולוגיים שלהם ועל מנת לעמוד בתקנים מוסיפים למזונות תוספי תזונה סינטטיים (בכל המזונות, לא משנה כמה טובים הם!), ככל שהרכיבים טובים יותר מקורות הנוטריאנטים יהיו ברכיבים ולא בתוספים שבאוכל, זו אחת הסיבות שחשוב מאוד לחפש בכל תווית את המילה “מזון מלא”.

אוכל לחתול
אוכל לחתול

עשיית צרכים

דמיינו חיה שעושה צרכים בטבע במנח חצי ישיבה, זהו מצב פגיע לרוב.

נתחיל מבחירת המיקום, מקום שקט, מאוורר ככל האפשר, ועם כמה שפחות הפרעות, שדה ראיה רחב גם מומלץ.

לנקיון הארגז יש תפקיד לא פחות חשוב, חתול יחפש תמיד היכן לחפור את בור הצרכים הבא שלו והוא לא ירצה לעשות באותה נקודה שבה עשה כבר, השתדלו לנקות לפחות פעם ביום את הארגז.

ישנם חתולים שחולות עם ריחות מבושמים יפריעו להם או עם מרקם גס (חול קריסטלי לדוגמא).

שירותים לחתול
שירותים לחתול

אור שמש

חשיפה לאור השמש חשובה גם מבחינה רפואית וגם מבחינה נפשית לחתולים.

מבחינה נפשית וגם פיזית חשיפה לשמש עוזרת ביצור תקין של מלטונין וסרוטונין.

מלטונין הוא ההורמון שאחראי לנו ולחיות רבות אחרות על שינה, חשיפה לשמש עוזרת לסידור שעות היום-לילה, זה מהותי לחתול ששוהה רק בבית.

סרוטונין הוא הורמון טבעי המעורב בוויסות תהליכים במערכת העצבים המרכזית, בהם דיכאון, מצב רוח, רגשות, תוקפנות, שינה, תיאבון, חרדה, זיכרון, קוגניציה ותפיסה..

מרבית תאי המוח מושפעים ישירות או בעקיפין מרמות הסרוטונין, וכך גם השרירים, חלק ממערכת הלב וכלי הדם והמערכת האנדוקרינית (ההורמונלית).

בחתולים בהירים, דלילי פרווה או ספינקסים חשוב לשים לב לכוויות מהשמש ושימוש במקדם הגנה מתאים לחתולים במידת הצורך.

אור שמש לחתול
אור שמש לחתול

תנועתיות

באופן טבעי כאשר אנחנו סוגרים חתול בבית רמת ואיכות הפעילות הגופנית שלו נפגעות קשה ובאופן מידי.

יש לכך השלכות רבות ושתי העיקריות שבהן הם השמנה והמצב הנפשי.

חתול אשר יוצא החוצה, גם אם לא נוטה לטייל רחוק מהבית עדיין מכסה קילומטראז’ מרשים ביום יום שלו, הוא פעיל ואקטיבי מבחינת גירויים חיצוניים כמו ציפורים, עכברים, כלבים וחתולים אחרים.

חוסר בפעילות גופנית מוביל לירידה במסת שריר, ירידה ביכולת חילוף החומרים ובסופו של דבר יכולה להוביל לסכרת, בעיות לב ובעיות מפרקים בחתולים ביתיים.

אחד הדברים ששמנו לב ששיפרו את מערכות היחסים בין החתולים שלנו הוא זמני משחק קבועים ובתדירות גבוהה. 

צעצועים לחתול כגון חכה, עטי לייזר כדורים מרשרשים ועוד צעצועים רבים בשילוב חיזוקים חיוביים של חטיפים טעימים (במידה קטנה) עשו אצלנו קסמים, אפילו שילבנו את ההרגל כשהבן שלנו גדל והתחיל לגלות בהם עניין ולא רצינו שיהיה להם פחד מההתלהבות שלו כלפיהם.

חתול פעיל הוא חתול מאושר יותר עם רמות סטרס נמוכות משמעותית.

צעצועים לחתול
צעצועים לחתול

פרסום תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף:

עוד בבלוג שלנו

תוכן עניינים